Friday, 15 June 2012

Hikmah dan Pedoman

ASSALAMU'ALAIKUM WBT... semua..

marilah kita sama-sama merenungi kata-kata ini..
yang baik itu datangnya dari ALLAH SWT. dan yang buruk itu dtg dri angah sendiri.. sama-sama kita ambil iktibar dari kata-kata hikmah ini..



Sesuatu yang Baik, BELUM TENTU Benar.
Sesuatu yang Benar, BELUM TENTU Baik.
Sesuatu yang Bagus, BELUM TENTU Berharga.
Sesuatu yang Berharga/Berguna, BELUM TENTU Bagus.

PIKIRAN dan MULUT Merupakan Suatu Kombinasi.
Semakin Banyak kita Berbicara Tentang DIRI SENDIRI,
Semakin Banyak pula Kemungkinan Kita untuk BERBOHONG.
Jika kita Tidak Bisa menjadi Orang Pandai, JADILAH ORANG YANG BAIK.

LIDAH kita yang Menentukan SIAPA KITA.
Jika Kejahatan di balas Kejahatan, maka itu adalah DENDAM.
Jika Kebaikan dibalas Kebaikan itu adalah PERKARA BIASA.
Jika Kebaikan dibalas Kejahatan, itu adalah ZALIM.
Tapi jika Kejahatan dibalas Kebaikan, itu adalah MULIA dan TERPUJI.

Sesungguhnya sebahagian Perkataan Itu Ada yang Lebih Keras dari Batu,
Lebih TAJAM dari Tusukan JARUM,
Sesungguhnya HATI adalah LADANG,
maka Tanamlah Ia dengan Perkataan yang Baik, kerana
jika Tidak Tumbuh Semuanya (Perkataan yang Tidak Baik)
nescaya TUMBUH sebahagiannya.

Nasihat yang Baik Tidak Pernah Datang Terlambat.
IRI HATI yang Ditunjukan kepada Seseorang akan MELUKAI DIRI SENDIRI,
Kita Cuma Bisa HIDUP SEKALI SAJA DI DUNIA,
tetapi jika kita Hidup dengan Benar, Sekali Saja Sudah CUKUP.
Jika kita Tidak Memulai Hari Ini dengan Senyuman,
Belum Terlambat untuk Mencobanya Pada Hari Esok.

Seorang TEMAN SEJATI Akan Membuat kita Hangat dengan KEHADIRANNYA,
MEMPERCAYAI akan Rahasianya dan MENGINGAT kita dalam DOA-doanya.
Doa Memberikan KEKUATAN pada Orang yang LEMAH,
MEMBUAT Orang Tidak Percaya Menjadi Percaya dan
MEMBERIKAN Keberanian pada Orang yang KETAKUTAN.

Jika kita berbuat Baik, Kebaikan pula yang Akan Kita Terima Kelak.
PERSAHABATAN SEJATI Layaknya KESEHATAN,
Nilainya Baru kita SEDARI Setelah kita KEHILANGANNYA.
Seorang Sahabat adalah yang Dapat MENDENGARKAN Lagu di dalam HATI kita,
Dan Akan MENYANYIKAN Kembali tatkala kita Lupa akan Bait-baitnya,
Bertemanlah dengan Orang yang Suka akan KEBENARAN,
Dialah HIASAN Dikala Kita Senang dan Perisai diwaktu kita Susah.

Namun kita Tidak Akan Pernah Memiliki seorang Teman,
jika kita Mengharapkan Seseorang tanpa Kesalahan.
Karena Semua Manusia itu Baik,
Kalau kita Bisa MELIHAT KEBAIKANNYA dan MENYENANGKAN kalau
kita bisa Melihat KEUNIKANNYA,
Tapi Semua Manusia itu Akan BURUK dan MEMBOSANKAN kalau
kita TIDAK BISA MELIHAT KEDUANYA.

Kenangan Indah Masa Lalu HANYA untuk DiKENANG, Bukan untuk diINGAT-ingat.
Rasa TAKUT Bukanlah Untuk diNIKMATI, tetapi Untuk diHADAPI.
Orang Bijaksana Selalu MELENGKAPI KEHIDUPANNYA Dengan Banyak PERSAHABATAN.
Hiduplah Sesuka Hati kita, Sesungguhnya kita Pasti Mati.

Cintai siapa saja yang kita senangi,
Sesungguhnya kita pasti akan berpisah dengannya.
Lakukan apa saja yang kita kehendaki,
Sesungguhnya kita akan memperoleh balasannya.

KEMARAHAN Hanyalah Satu Kata yang Dekat dengan BAHAYA,
Pikiran yang Besar Membicarakan Idea-idea,
Pikiran yang Rata-rata Membicarakan Kejadian-kejadian,
Dan Pikiran yang Kerdil Membicarakan Orang-orang.

Tak Seorang pun Sempurna tetapi Manusia adalah Mahluk yang Paling Sempurna,
Mereka yang Mahu BELAJAR dari KESALAHAN adalah BIJAK,
Menyedihkan Melihat Orang Berkeras bahwa mereka benar meskipun Terbukti Salah.

Bila kita Mengisi Hati kita dengan PENYESALAN untuk MASA LALU,
DAN kekhawatiran untuk Masa Depan, kita Tak Memiliki hari ini untuk kita Syukuri,
Sekali Tidak Berhasil Bukan Berarti Gagal Selamanya,
KEBAHAGIAAN TAKKAN PERNAH BISA DIBELI DENGAN WANG,
BELAJARLAH DARI KESALAHAN ORANG LAIN,
Kita Tidak Dapat Hidup Cukup Lama untuk,
Mendapatkan Semua Itu dari Dirimu Sendiri.



** entry ni dah lama sebenarnya.. cikpah dah tak igt dari mna cikpah amik..

kalau ada tuan empunya yang membaca, tlg wasap cikpah yew. cikpah nk credit link.
zaman ni tak tahu tatasusila berblog. maafkan saya yew :(

Sunday, 13 May 2012

Peribahasa salah???

Assalamu'alaikum...           *(n_n)*


pernahkah anda tahu bahawa terdapat peribahasa yang salah dan selalu diungkapi oleh kita semua??
sedar atau tak, kita memang selalu gunakannya dalam sehari-harian kita..

mari kita lihat peribahasa apakah yang salah
dan apakah peribahasa yang sebenarnya untuk peribahasa tersebut.

Peribahasa Yang Salah, tapi kita tak tahu atau mungkin kita tak pernah tahu.

Salah:
Bagai melepaskan "batuk" di tangga
Betul:
Bagai melepaskan "batok" di tangga.

Salah:
Merah "padam"
Betul:
Merah "padma"

Salah:
Mata "keranjang"
Betul:
Mata "ke ranjang"

Salah:
Harapkan "pagar, pagar" makan padi.
Betul:
Harapkan "pegar,pegar" makan padi.

Salah:
"Saling" tak tumpah.
Betul:
"Salin" tak tumpah.



moga kita dapat perbaikinya dalam penggunaan bahasa kita.





BAHASA MELAMBANGKAN BANGSA.




Khasiat SYIFA'

Assalamu'alaikum..

hari ni angah nak share tentang kelebihan-II ayat SYIFA'
ayatnye mudah jew.. dan senang diingat.. jom kita amalkan sama-II      *(n_n)*

Bismillahirrahmanirrahim...


bagi yang tak jelas maknanya.. angah ada tulis kt bawah ni..

Terjemahannya:
Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakan juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.



Antara khasiatnya adalah:-

1. Menyembuhkan pelbagai jenis penyakit
    - baca 21 kali, hembuskan kedalam air. minum air tersebut dan sapu ketempat yang sakit.

2. Meransang minda kanak-kanak
    -baca dan hembuskan ke ubun kepala anak-II semasa mereka tidur.
    -boleh juga baca pada kismis dan beri anak-II makan 3 hingga 7 biji.

3. Melembutkan hati yang sedang marah atau merajuk
    -baca 3kali dan tarik nafas dalam-II. ulang sebanyak 3kali.
    -baca3kali dan hembus kepada yang sedang marah.

4. Memupuk kasih sayang keluarga
    -kasih sayang dan cinta antara suami isteri
    -kasih sayang antara anak-II dengan ibu ayah

amalkan sebagai zikir harian semasa menyapu ruang rumah dan ketika memasak makanan untuk keluarga anda.. insyaAllah ada keberkatan disitu.. janji Allah itu pasti.

wallahualam.




Sunday, 6 May 2012

Second Time!



hai ebelibadi... >.<
korang rasa ape angah nak mengarut dalam entry kali ni eyh??
ce teka ce teka.. hohoo!

hihihiiiii.. kali ni angah nak share cter kuah ROJAK mama angah..

last week, angah teringin nak makan kuah rojak yang mama angah buat taw.. yew la, da lama gilerr ta makan.. so, teringin sangat2 la kan.. hmm angah pun minta la resepi pada mama..
mama bagi resepi. Angah pun pergi kedai cari barang try wat tnpa mama for the second time.. hihihiii
nak twu x kuah tu jadi ke tak?? meh tgok kat bawah ni..


bahan-bahan yang diperlukan:


100gm cili kering
1/2 belacan (bulat/leper)
1kg gula pasir
1kg gula merah
1botol sos cili
1botol kicap pekat cap 3ayam
6 sudu besar tepung ubi
2 sudu besar tepung jagung
50sen@RM1 bijan


cara-cara memasaknya:-

a) kisarkan cili kering(telah direbus) bersama belacan sehingga halus.
b) masukkan cili kering(yang telah dikisar), sos, kicap, gula pasir, gula merah.
c) kacau sehingga rata.
d) letakkan diatas dapur dan kuatkan api serta kacau tanpa henti selama 1/2 jam.
e) perlahankan api (sangat2 perlahan) kacau tidak terlalu kerap.
f) 1jam sebelum tutup api, bancuhkan tepung ubi dan tepung jagung bersama dan tuangkan kedalam periuk tadi sambil kacau.
g) kacau dan biarkan sehingga masak.
h) 5minit sebelum tutup api, masukkan bijan yang telah digoreng tanpa minyak dan kacau.
i) hidangan siap dimasak.
j) masukkan kedalam bekas yang tahan panas. kemudian sejukkan dan simpan didalam peti sejuk.

masa memasak 3jam :)


SELAMAT MENCUBA!!! >.<

bila dah siap.. angah rasa kuah ni tak sama dengan kuah rojak buah yang mama angah wat.. yew laa.. mana leh sama kan.. nati lawan tokeyh pulakkk.. hihihiii

kalau korang perasan kan.. resepi dengan gambar bahan tu ade yang ta serupa taw..hmm..
tawu ta ape yang taserupa??
sos dan kicap dye yang ta serupa..huhu
tawu ta sebab ape?? sebab kat selangor tade kicap cap 3ayam tu.. then, sos pulak tade jual kt kedai yang angah beli barang tu..huhu
so, mama angah cakap buleyh jew guna kicap dan sos jalen tu..so, angah pun bedal jew la kan dari tade..hihihiii    :D

then, angah punya kuah rojak ni ag pekat dari mama angah, tp still bleyh dibaiki dye supaya ta terlalu pekat.. nanti susah pulak nak makan kana..
biasenya lau kat kampung (perak), mama buat jual kuah rojak ni.. atau ade orang tempah baru buat taw.. thats is limited edition... hihihiii
mama memang jarang wat kuah ni.. sebab busy dengan keje..
bile kat sini, angah da masak banyak, so, angah jual la kat kawan2 di opis.. atleast ta membazirkan.. :')
thats all about kuah ROJAK BUAH second time without mama..huhuhuu



ni angah wt makan2 kt opis as a testing :)

1cup = RM3.00
mahal tak?? 

yumm yumm yummyyy!!!!

eyhhh2.. ade orang melelehh air luir la.. hahahaaa =))
lap2.. malu2.. hohoo!!!



Friday, 4 May 2012

Kelebihan Surah Al-Kauthar



hari ni adalah RAJA segala hari kan?? korang pun dah twu..
so ta salah lah kan kalau hari ni kita lebihkan sikit cari pahala.. betul tak??

okeyh, angah  ta nak cakap banyak.. angah just nak share dengan korang about tajuk kat atas tu..

sebab orang cakap SHARING IS CARING.. hehee :D
jangan terlepas jenguk yew.. nanti nyesal tatwu.. 
banyak faedah yang korang akan dapat bile korang tengok2 sepintas lalu..

ayuh tengok slide angah yang angah dapat dari kawan angah.. tp da di edit sikit2.. ;)



video



jangan lupa komen yew after tengok :)


Wallahualam...



Sunday, 15 April 2012

KALKATU OHH KALKATU!

hmmm.. tetibe plak ase nk menekan2 button kt lappy nih..
hihihiii.. kali ni cikpah pilih topik KALKATU..

korg twu ape itu KALKATU??

kalkatu tu ialah binatang yang terbang yang suka hinggap di lampu atau yang bercahaya..
nak tgok rupa kalkatu?? 


haa.. ni la kalkatu yang cikpah cakap tu..

last 2 day, binatang ni tetibe jew datang kt umah cikpah waktu senja..
waktu tu cikpah kt luar umah gan mama cikpah, sebelum masuk umah tetibe jew binatang ni terbang dgn kwan2 dye.. banyak sgt taw.. takut cikpah tgok.. mcm dye nak hurung (serang) cikpah..
then, cikpah teringat mama and arwah tok cikpah cakap bila kalkatu banyak sgt kt lampu tu..

amik plastik, then letak minyak.. pastu, ratakan keseluruh dalam plastik tadi.

so nanti kalkatu tu akan masuk dlm plastik and sayap dye akan melekat la.. so nanti dye x dapat la terbang dah.. then dye akan mati la.. :))
itu la petua yang arwah tok cikpah bagitahu dulu.. korang leh try kalau ade kalkatu ni kt umah korg ok..
 

bawah ni cikpah nak share sikit tentang kalkatu yang ade tertulis di halaqah.net korg bace yew..

Untuk renungan bersama dari sahabat kepada sahabat.... 

KALKATU Allah tidak menjadikan sesuatu dengan sia-sia meskipun dalam kejadian nyamuk, lalat atau kalkatu. Ia mengandungi hikmah dan pengajaran kepada manusia yang mahu memikirkannya.
Jika mengikut logik manusia, kenapalah Allah menjadikan nyamuk sedangkan ia bahaya kepada kesihatan. Sebenarnya dalam kejadian nyamuk banyak rahsia yang manusia sendiri tidak mengetahuinya. 


Allah MAHA BIJAK dan MAHA MENGETAHUI.
Pada satu malam yang sunyi lagi gelap, keluarlah satu kumpulan kalkatu entah dari mana menuju ke satu tempat yang terang dan bercahaya.Berpusu-pusu berterbangan ke arah beberapa buah pelita yang dipasang di halaman rumah. Aku lihat kesemua kalkatu itu menerkam ke tempat itu. Setiap kali terkam setiap kali kalkatu itu jatuh dan binasa satu persatu. Binasa disebabkan oleh api yang panas itu. Ada seekor yang tak mati sekaligus dan mampu terbang lagi.Tetapi ia tidak serik kerana kepanasan, malah ia sendiri lihat dengan mata kepalanya ramai kawannya yang tersungkur ke bumi.
Namun itu tidak memberi pengajaran kepada kalkatu itu, mungkin kerana kedegilan dan keseronokan melulu.Tanpa berfikir panjang, kalkatu itu menerkam sekali lagi. Kali ini ia tidak bernasib baik dan menempah maut.

Termenung aku sejenak. Apa hikmah Allah jadikan kalkatu? Di hati kecilku berkata sebodoh-bodoh kalkatu pun ada baiknya kerana selepas kematian itu tidak dibangkitkan lagi di akhirat. Sebaliknya aku terfikir ramai manusia ketika ini berotakkan kalkatu.
Mereka tahu dadah itu bahaya, namun masih mengambilnya. Mereka tahu tidak bersembahyang boleh menjerumuskan dirinya ke dalam neraka, namun masih tak hendak bersolat. Mereka tahu merokok membahayakan kesihatan, namun masih menghisap. Mereka tahu berjudi itu haram namun tetap berdegil tikam ekor. Mereka tahu berzina itu dosa, namun tetap melakukannya. Mereka tahu syurga penuh kenikmatan tapi menjauhinya. Mereka tahu neraka penuh dengan azab tapi ramai yang hendak ke sana. Mereka tahu syaitan itu musuh utama tapi mengambil mereka sebagai kawan.
Banyak lagi aksi manusia sekarang yang bertubuhkan manusia namun hakikatnya berotakkan kalkatu. 


MORAL & IKTIBAR
Allah memberikan otak kepada manusia untuk berfikir. Jika tidak digunakan atau disalahgunakan manusia akan rugi malah lebih dahsyat daripada kalkatu .
Kebanyakan manusia tertipu dengan kemanisan dunia tanpa memikirkan kemanisan akhirat .Berbondong-bondong manusia mengejar kebahagiaan, hiburan dan kelazatan dunia sahaja pada hakikatnya adalah mengejar api neraka.
Siapa dan dimanakah kita? Adakah kita juga seperti kalkatu itu? Hanya kita sendiri yang mengetahuinya.........
Fikirkanlah sejenak........  


 
 ni la kejadian kalkatu sebenarnye.. ianya lahir dari anai-anai..
so, behave lah yew.. bila rumah koprang ade anai-anai ni.. kalkatu tu akan wujud.

ni jewla citer kalkatu cikpah utk kali ini.. thanx sb sudi bace .. (^^)